Les aventures extraordinàries...

10 junio 2006

Patzún: nens i nenes

Per fi, he deixat de fer el turista per uns dies. Després d’un mes només omplint-me de les bones sensacions del viatger, aquesta setmana a Patzún, una ciutat on no arriba cap turista, he pogut estar molt més aprop de la vida real de les persones.
Vulguis o no, quan viatges la gent no et mira igual. Sempre veuen en tu una persona que està de pas i carregada de diners. I un mateix, també mira les coses i les persones amb condicions : només estaré dos dies per aquí, d’on surt el bus per marxar al pròxim destí?
I tot i que intentes aprofundir una mica en la seva vida, evidentment, no ho aconsegueixes del tot.
Els meus nous companys de viatge, tenien previst passar un setmana a Patzún, on la organització francesa « Les amis des enfants du monde » han tirat endavant un projecte de Salud rural i de construcció d’escoles rurals. El Pierre és un bon amic dels fundadors que van viure a Guatemala durant molts anys. Aprofitant aquest contacte volien conèixer que és el què han fet i aprofitar l’oportunitat per visitar pobles fora de la ruta turística habitual. No vaig dubtar gaire en apuntar-me a la idea i una vegada havia vist tot el que tenia previst de Guate, els últims dies els he passat acompanyant cada matí l’equip mèdic (un doctor i dues infermeres) per les seves rutes de visita mèdica.
El més meravellós és que també hem visitat algunes escoles rurals i hem estat jugant amb els nens.
Ja el primer dia de visita vam patir una petita encerrona perque quan vam anar a una de les escoles, la noia que ens acompanyava va dir: “ellos han venido porque quieren hacer alguna actividad con los chicos y chicas”. Nosaltres, com uns pardos, no teniem res previst i a més a més la predisposició dels professors no deixaven lloc escapolir-nos. Certament haguéssim pogut fer alguna cosa educativa però la nostra capacitat ens va portar a jugar amb tots els nens i nenes de l’escola (uns 60 que com passa sovint a les escoles rurals diferents edats compartèixen una mateixa aula), al joc del mocador, al mate i després de l’esmorzar, a futbol. Ens ho vam passar pipa, ells i elles i nosaltres. Us imagineu al Marc Roselló fent de monitor de nens i nenes? Dani, potser si que l’any que ve m’apunto a les colònies de Magòria!!!
El segon dia, a banda de visitar un parell d’escoles més, també vam acompnyar al coordinador del projecte a fer una volta per ensenyar-nos un altre projecte que vol tirar endavant, relacionat amb la reconstrucció posterior a les destroces de l’Stan. Sempre erem rebuts amb molta alegria i fins i tot, massa agraïment, com si l’obra que estàn portant a terme també fos obra nostra. Aquest dia ens va tocar jugar a básquet contra 15 nanos. Vaig acabar baldat.
I per postres, l’últim dia vam anar a la festa d’inauguració d’una nova escola. L’himne de Guatemala i la bandera van obrir l’acte. Em vaig adonar de quant patriotes són ens aquests païssos, molt més que el que ho som nosaltres a casa nostra. En això no els envejo.
Però després dels discursets de l’alcalde i el Joaquín (el nostre anfitrió) davant de tots els nens i nenes aguantant sota el sol tota la verborrea oficial, vam jalar i......como no.....música per animar la festa. Clar que en aquests pobles rurals, on tot són indígenes i/o evangelistes, no ballen. Així que vam ser l’espectacle del post-acte. Primer tothom fugia quan volies que s’animessin a ballar. Després ja vaig tenir dues companyes de ball precioses, dues nenes que no van parar d’exigir-me que les fes giravoltar i ballar durant més d’una hora.

3 Comments:

At 1:36 a. m., Blogger peig said...

Sempre has tingut bon tracte amb els nens, no sé per quina raò et sorprens a tu mateix.
Ens crida l'atenciò el comentari que fas respecte a fer el "turista". Dubto molt de que ni un 1% del turisme a sudamèrica faci un viatge com el teu. Carregat de visites a escoles, pobles rurals, compartint jocs amb els autoctons,...
M'agrada la idea d'un viatge mig programat, on fer canvis segons la gent que puguis conèixer te'l faci variar al teu gust.
Per aquí tot va bé, cap cosa a destacar... bé, una petita cosa:
El teu Equip de futbol tambè a guanyat el Torneig de clausura. Com ja deus saber l'informació està penjada al Bolg de Penyita.
Salutacions i fins el proper post.
Un petò de part dels quatre.

At 4:31 a. m., Blogger Marc said...

M'uneixo a l'admiració col·lectiva pel teu viatge... i ara nens! Quin cansament, tu! Deus estar més en forma que el Rafa Nadal, o sea. Sí, sí, els nens són molt macos i, si dius que t'agraden, serveixen per lligar amb xatis (això m'ho va dir l'Arni fa un munt d'anys). El blog oficial mola molt, però també volem el blog B! ;-)

At 7:05 a. m., Blogger Ascen said...

Xiquitin! En cuanto a los niños, estoy de acuerdo con "Peig", siempre se ha notado que te gustan y que tú les gustas a ellos. Recuerdo que cuando venía por aquí algún compañero con su retoño, enseguida te acercabas y le hacías carantoñas. Por cierto que la última que hemos conocido ha sido la pequeña de Grego y es una muñequita preciosa.
Sabes? Aunque no te escriba con frecuencia te leo casi a diario, me encanta, pero también echo de menos más fotos. Ya sabes “una imagen…” y no necesariamente de los lugares que visitas, que también, sino fotos tuyas, porque me hace ilusión verte. De repente es cómo si estuvieses más cerquita en lugar de tan lejos.
Y poca cosa te puedo decir que no te hayan dicho ya, sólo desearte mucha suerte y toda la fuerza del mundo para seguir adelante, descubriendo cosas nuevas y disfrutándolas a tope. Un abrazo fuerte y sobre todo ¡Cuídate mucho y come bien! Si, ya sé que la comida no es uno de los placeres que más aprecies pero ahora debes tener mucho "desgaste" y hay que reponer fuerzas, vale? Pues eso y recuerda que se te quiere un montón.